نانوشته

گلچین گفته ها و دست نوشته ها

تصور شخص نسبت به ارزش خویش

احتیاج عصبی به جلب محبت و نیاز به تأیید و تصویب دیگران حکایت از یک مسئلهٔ اساسی دیگر نیز می‌کند. کسی که احتیاج عصبی و افراطی به محبت دیگران دارد، باطناً احساس بی‌ارزشی، حقارت، ضعف روحی و عدم اعتماد به نفس نیز می‌کند ؛ یا درست تر این است که بگوییم احتیاج به جلب محبت ناشی از این ضعف‌هاست.

شخص عصبی در هرزمینه‌ای خودرا بی‌ارزش‌تر و بی‌کفایت‌تر از آنچه واقعاً هست تصور می‌کند و فکر می‌کند آدمی است بی‌عرضه که شایستگی و توانایی انجام هیچ کاری را ندارد؛ خود را بی‌استعدادتر و بی‌هوش‌تر از آنچه واقعاً هست می‌بیند؛ تصور می‌کند آدمی است منفور وغیر جذاب.

گاهی احساس حقارت و بی‌ارزشی به این صورت در می‌آید که شخص مدام از دنیا و مردم دنیا شکوه و گلایه می‌کند؛ مدام نق می‌زند و به انواع طرق اسباب مزاحمت و اذیت دیگران را فراهم می‌سازد؛ یا مدام غصه می‌خورد و می‌گوید : «دردهای من غیر قابل علاج است. گاهی هم برای پوشاندن احساس بی‌ارزشی و حقارت خود دست به مقداری نمایش‌های متشخصانه می‌زند؛ خیلی خودنمایی و تظاهر به بزرگی می‌کند؛ پولش را به رخ دیگران می‌کشد؛ دوستان اسم و رسم دار خود را به رخ دیگران می‌کشد؛ فضل فروشی می‌کند و خودنمایی‌هایی از این قبیل. غافل از آنکه هیچ کدام از این‌ها نمی‌تواند درد عمیق احساس بی‌ارزشی او را درمان کند.

کتاب :
شخصیت عصبی زمانه ما
نویسنده :
کارن هورنای

ترجمه :
محمد جعفر مصفا
صفحهٔ 32 و 33

مشاهده مطلب در کانال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Edit By 4M1R Powered by Bayan